Projecte de Ciència Ciutadana: Co-Carbon Tree Measeurement al municipi de Viladecans.

Molts projectes d'investigació requereixen la col·laboració popular per obtenir resultats. En aquesta ocasió, els protagonistes seran estudiants de 6è de primària i 2on d'ESO del municipi de Viladecans.

El proper dia 14 de març, prop de 700 estudiants d’entre 6è de primària i 2on d’ESO de les escoles i instituts de Viladecans, sortiran al carrer a mesurar el perímetre i l’alçada de gairebé 1300 arbres urbans de la ciutat, per poder quantificar el carboni emmagatzemat en aquests.

L’ acció s’emmarca en el projecte de ciència ciutadana impulsat pel Campus del Baix Llobregat (UPC) i l’ajuntament de Viladecans, que ha de permetre l’obtenció de dades necessàries per a una estimació el més real possible de la captura de CO2 per l’arbrat urbà, i així establir la capacitat de captura d’aquest gas d’efecte hivernacle per la totalitat de l’arbrat urbà. Aquesta dada és imprescindible per saber quant lluny s’està de la neutralitat climàtica que planifica la UE que han d’assolir les ciutats i el continent el 2050, i permetre la planificació d’estratègies urbanes per la lluita contra el canvi climàtic i la reducció d’emissions de CO2.

La campanya es repetirà periòdicament, per obtenir dades anuals sobre el CO2 capturat per l’arbrat urbà. Aquestes dades es posaran a disposició tant per als tècnics municipals, com per al professorat de les escoles i instituts participants, per tal que puguin desenvolupar projectes educatius associats. Sense la participació ciutadana no seria possible abastar una quantitat de mesures d’arbrat prou significativa que donessin rigor als resultats obtinguts.

El projecte és replicable a qualsevol Campus i població, ja que la seva simplicitat facilita la participació ciutadana de persones de qualsevol edat. Davant la situació d'emergència climàtica que estem patint, l'impacte social de projectes com aquest esdevé de rellevant importància.

El compromís de la UPC amb la Ciència Ciutadana figura al Pla Estratègic 2022-2025 i es desenvolupa al Full de Ruta 2025 de la Ciència Oberta UPC, i també és considerada una de les palanques de la política de compromís social de la Universitat. La Ciència Ciutadana per definició ha de ser inclusiva, aspecte que forma part del Compromís UPC de garantir la igualtat d'oportunitats a tots els membres de la comunitat universitària i a tots els àmbits universitaris.

Investigadors de la UPC han participat o participen en projectes de Ciència Ciutadana que es poden consultar al portal de Ciència Ciutadana, que també permet indicar en quins es pot participar.