El nou material creat pel grup de recerca TECTEX de la UPC

El professor Josep Claramunt, partícep de la creació d'un nou material per a la construcció amb residus de roba usada.

El sector tèxtil i el de la construcció produeixen una part molt important de les emissions de CO2 i dels residus que genera l’activitat industrial. El tèxtil produeix 90 milions de tones de residus tèxtils, que acaben incinerats, i el sector de la construcció, un terç de les emissions d’efecte hivernacle a tot el món, el 7% de les quals corresponen a la producció de ciment.

En aquest context, un equip del grup de Recerca en Tecnologia Textil (TECTEX) de la Universitat Politècnica de Catalunya – BarcelonaTech (UPC) ha desenvolupat un nou material per a la construcció que revaloritzarà tones de residus tèxtils i estalviarà energia i l’emissió de CO2 a l’atmosfera. L'equip està format per les investigadores Mónica ArdanuyHeura Ventura i Helena Oliver, professores a l'Escola Superior d’Enginyeries Industrial, Aeroespacial i Audiovisual de Terrassa (ESEIAAT) i l'investigador Josep Claramunt, també professor de l'ESEIAAT i de l'Escola d'Enginyeria Agroalimentària i de Biosistemes de Barcelona (EEABB). S’ha demostrat que aquest nou material, exemple d’economia circular transversal, és perfectament viable tant per a la seva fabricació com per a la seva utilització efectiva en obres.

De fet, després d’anys de treball a l’Institut d'Investigació Tèxtil i de Cooperació Industrial de Terrassa (INTEXTER), s’ha aconseguit fabricar panells de façanes, teules, rajoles per a paviments i sistemes de reforç de maçoneria afegint al ciment teles fetes a partir de fibres tèxtils provinents de residus de roba, amb el resultat d’un material que millora les propietats del  fibrociment i es pot fer servir com a material de construcció.

Per obtenir aquests nous materials de construcció amb unes propietats òptimes, el grup de recerca TECTEX ha hagut d’optimitzar teles no teixides perquè actuessin com a reforç dins del ciment. Un cop obtingut el teixit no teixit, es barreja amb el ciment i altres addicions minerals i se sotmet a un procés de laminació, deshidratació, premsat i curat.

Tal i com explica Josep Claramunt, “gràcies a aquest procés hem aconseguit fabricar panells per a façanes ventilades de baix pes, impermeables a l'aigua, que són aïllants tèrmics, amb una gran estabilitat a les variacions tèrmic-higromètriques, amb alta resistència i ductilitat, i molt bona durabilitat. També hem fabricat rajoles primes per a paviments lleugers amb impermeabilitat a l'aigua, amb bona estabilitat a variacions termo-higromètriques, resistents al desgast, antilliscants, amb molt bones propietats mecàniques i durabilitat”.

El investigadors han comprovat que el nou material presenta un impacte energètic i d’emissions de CO2 considerablement menor gairebé en totes les categories, en comparació amb els materials tradicionals utilitzats en la construcció.

+info: Sala de Premsa UPC